هنر شفاف اندیشیدن

نام کتاب

هنر شفاف اندیشیدن

نویسنده رولف دوبلی

هنر شفاف اندیشیدن یکی از این کتاب‌هاست، این اثر در ابتدا در سال ۲۰۱۳ به زبان آلمانی منتشر شد و به‌عنوان پرفروش‌ترین کتاب کشور آلمان در همان سال شناخته شد. این کتاب مدتی بعد با عنوان the art of thinking clearly به انگلیسی چاپ شد این کتاب جالب و خواندنی درباره‌ی خطاهای ذهن انسان است. چیزهایی که باعث می‌شوند وقت و انرژي خود را روی چیزی بگذارید که در زمان اندکی متوجه می‌شوید ارزش صرف انرژي نداشته است. او از این حرف می‌زند که اگر این خطاها را بشناسیم این توانایی را خواهیم داشت که کم‌کم از آن‌ها فاصله بگیریم و در نتیجه تصمیمات بهتر و قابل‌توجه‌تری در زندگی بگیریم.

تاریخ برگزاری

شنبه

1 بهمن ماه 1401

ساعت 17

محل برگزاری

بلوار طالقانی – کوچه طالقانی 60 – جنب سازمان انتقال خون – امور نوآوری و کسب و کار نوین (مرکز نوآوری و شتاب دهی شهید ستاری)

خلاصه ای از کتاب

کتاب‌های زیادی را در دنیا وجود دارند که می‌توانید به سراغشان بروید و چیزهای بیشتری برای زندگی یاد بگیرید. هنر شفاف اندیشیدن یکی از این کتاب‌هاست، این اثر در ابتدا در سال ۲۰۱۳ به زبان آلمانی منتشر شد و به‌عنوان پرفروش‌ترین کتاب کشور آلمان در همان سال شناخته شد. این کتاب مدتی بعد با عنوان the art of thinking clearly به انگلیسی چاپ شد این کتاب جالب و خواندنی درباره‌ی خطاهای ذهن انسان است. چیزهایی که باعث می‌شوند وقت و انرژي خود را روی چیزی بگذارید که در زمان اندکی متوجه می‌شوید ارزش صرف انرژي نداشته است. او از این حرف می‌زند که اگر این خطاها را بشناسیم این توانایی را خواهیم داشت که کم‌کم از آن‌ها فاصله بگیریم و در نتیجه تصمیمات بهتر و قابل‌توجه‌تری در زندگی بگیریم.

کتاب رولف دوبلی پس از انتشار نظرات زیادی را به خود جلب کرد و افراد زیادی نقدهای متنوعی نوشته‌اند. بسیاری از کاربران این کتاب را اثری برای جلوگیری از غمگینی و رفتن به‌سوی شادی دانسته‌اند و افرادی مانند آیریس بونت که استاد مؤسسه‌ی هاروارد کندی است درباره‌ی آن گفته است: ‌ «شناختی فوق‌العاده درباره‌ی چگونگی کارکرد ذهن انسان. اگر می‌خواهید از لغزیدن روی خطاهای شناختی دوری کنید این کتاب را بخوانید»

کتاب هنر شفاف اندیشیدن تاکنون به زبان‌های مختلفی برگردانده شده است. عادل فردوسی‌پور، گزارشگر ورزشی و برنامه‌ساز مشهور ایرانی همراه با بهزاد توکلی نیشابوری و علی شهروز ستوده این کتاب را به فارسی برگردانده‌اند و نشر چشمه آن را چاپ کرده است. نسخه الکترونیک این ترجمه در دسته‌بندی روانشناسی فیدیبو در دسترس است و می‌توانید آن را در همین صفحه دانلود کنید.

موضوع کتاب هنر شفاف اندیشیدن چیست؟

هنر شفاف اندیشیدن همان‌طور که از نامش پیداست در این باره حرف می‌زند که چگونه باید درست و از زاویه‌ی مناسب به موقعیت‌ها نگاه کرد و برای تصمیم‌گیری صبر و حوصله‌ی بیشتری به خرج داد. آنچه دوبلی در این کتاب از آن سخن می‌گوید خطاهای شناختی است. او ۱۰۰ خطای انسان‌ها را در کتابش معرفی کرده است که در طول روز تکرار می‌شوند و باعث شده‌اند خیلی از موقعیت‌ها را به‌درستی تحلیل نکنیم. این نویسنده از مخاطبانش می‌خواهد تعصب و چارچوب‌های ذهنی سخت را کنار بگذارند و با تلاش و تمرین به این مهارت دست پیدا کنند که مسائل را واضح و روشن ببینند و بهتر تجزیه‌وتحلیل کنند. او مسیر رسیدن به کمال و شادی را از این راه می‌بیند.

رولف دوبلی کیست؟

مردی که او را به نام rolf dobelli می‌شناسیم نویسنده‌ی سوئيسی متولد سال ۱۹۶۶ است. او در سنت گالن این کشور تا مقطع دکترا MBA خوانده است و متخصص حوزه‌ی خودش به‌حساب می‌آید. این نویسنده کسب و کار اختصاصی خودش را دارد؛ اما بیشتر به‌خاطر کتاب‌هایش شناخته شده است که در ادامه تعدادی از آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

اخبار را دنبال نکنید
هنر خوب زیستن

سه دلیل برای خواندن کتاب هنر شفاف اندیشیدن

در ادامه درباره‌‌ی دلایلی که باید این کتاب را بخوانید صحبت می‌کنیم:

با خطاهای شناختی آشنا شوید. مفهوم خطاهای شناختی مفهوم مهمی در روانشناسی است. دوبلی تلاش کرده است این مفهوم را به‌صورت ساده در کتاب هنر شفاف اندیشیدن بیان کند تا افراد نسبت به آن آگاه شوند.
بهتر تصمیم بگیرید. هنگامی که خطاهای شناختی را بشناسید و به کمک تمرین مکرر بتوانید با ذهنی باز تصمیم بگیرید ابعاد مختلف اتفاقات برایتان آشکار خواهد شد و دیگر تصمیم‌گیری به‌سختی گذاشته نخواهد بود. از سوی دیگر خطای تصمیم‌گیری‌هایتان هم پایین خواهد آمد.
زندگی شادتری داشته باشید. مهم‌ترین نتیجه‌ی خواندن کتاب هنر شفاف اندیشیدن دستیابی به شادمانی است. هنگامی که انسان بتواند ذهن خود را تمیز کند و تصمیم‌های بهتری بگیرد، خودبه‌خود فشارهای روانی روی او کاهش خواهد یافت و زندگی به‌سوی شادی و رضایت بیشتر پیش خواهد رفت.
در بخشی از کتاب هنر شفاف اندیشیدن می‌خوانیم
مارک یک آدم لاغراندام اهل آلمان است که عینک به چشم می‌زند و دوست دارد کارهای موتزارت را گوش بدهد. کدام یک محتمل‌تر است؟ این که مارک الف) یک راننده‌ی کامیون باشد یا ب) استاد ادبیات در فرانکفورت باشد. بیشتر افراد روی ب شرط می‌بندند که اشتباه است. در آلمان تعداد راننده‌های کامیون ده‌هزار برابر تعداد استادان ادبیات است. به همین خاطر بسیار محتمل‌تر است مارک راننده‌ی کامیون باشد. پس چه اتفاقی افتاد؟ آن توضیحات با جزئیات ما را فریب داد که حقایق آماری را نادیده بگیریم. دانشمندان به خطا غفلت از نرخ پایه می‌گویند، یعنی نادیده‌گرفتن سطوح توزیعی اساسی، یکی از متداول‌ترین خطاها در استدلال. تقریباً تمام روزنامه‌نگاران، اقتصاددانان و سیاستمداران دائماً اسیر این خطا می‌شوند.

و اما مثال دوم؛ یک مرد جوان را با چاقو می‌زنند و او به‌شدت مصدوم می‌شود. کدام‌یک از این‌ها محتمل‌تر است؟ این که الف) ‌ضارب یک مهاجر روسی باشد که به طور غیرقانونی چاقوی مبارزه وارد می‌کند ب) ضارب یک آمریکایی از طبقه متوسط باشد. حالا دیگر روال را می‌دانی؛ گزینه ب بسیار محتمل‌تر است چرا که تعداد آمریکایی‌های طبقه متوسط میلیون‌ها برابر روس‌های واردکننده‌ی چاقو است.

پیشنهادهایی برای دوستداران کتاب هنر شفاف اندیشیدن

کتاب هنر شفاف اندیشیدن کتابی خواندنی است که برای تمام بزرگسالان می‌تواند مفید باشد و انسان را وادار به فکرکردن می‌کند.